fbpx
Hankintatoimen arkistointi ja kehittäminen (2,5 h)
Uusi koulutus - varaa paikkasi nyt!
Osto- ja hankintatoimi , Taloushallinto ja verotus , Toiminnan kehittäminen

Eventium järjestää nyt koulutuksen:

Hankintatoimen arkistointi ja kehittäminen (2,5 h)

297 euroa /hlö + alv 24 %

09.05.2023, Zoom-webinaari , Zoom-webinaari 13 huhtikuun, 2023 Sampo Korppoo

Miksi fokus tiedonhallintaan ja hankintatoimen asiakirjoihin?

Etätöiden tekeminen muutti jo hankintatoimea pandemia aikana. Nyt on huomattu että esim. päivittäiset hankintatoimen työtehtävät esim. tiedonhallinta, arkistointi ja muutkin prosessit vaativat kehittämistä.

Päivän aikana käydään läpi päivittäisten hankintatoimen työtehtävien arkistoinnin prosesseja ja kulkua. Prosesseihin voisi esittää kehittämisehdotuksia liittyen hankintatoimen viitekehykseen esim. käytössä olevien ohjelmistojen rajoissa. Tarvitaan havainnointia, kehitysehdotuksia prosessien sähköistämiseksi.

Hankintatoimen arkistointi ja kehittäminen (2,5 h) -koulutuksen tavoitteena on parantaa asiakirjojen sähköistä käsittelyä ja muuttaa prosesseja sujuvammaksi.

Koulutuksessa löydetään yhdessä arkistointiin ja säilytykseen lisää vauhtia. Myös termi tiedonhallinta ja tiedolla johtaminen tuo lisää kehitysehdotuksia mm. hankintatoimen päivittäisiin työtehtäviin.

Koulutuksessa käsitellään hankintatoimen arkistointia, hankintatoimen kehitystä, sähköisiä prosesseja ja sen tuomia hyötyjä.


Kenelle 
Hankintatoimen johto ja asiantuntijat, palkanlaskenta, johto, esimiehet


Kouluttaja Jarkko Koivuniemi Taloushallinnon arkistointi ja sen kehittäminen -kouluttaja
Jarkko Koivuniemi on kokenut tieto- ja teknologia-asiantuntija ja suosittu kouluttaja. Hän on kouluttanut vuodesta 1990 lähtien tieto- ja teknologia-aiheita sekä toiminnan kehittämistä. Jarkko Koivuniemellä on laaja-alainen kokemus eri sektoreilla, toimialoilla ja osaamistasoilla: yrityssektori, julkinen sektori, kolmas sektori. Paljon valmennuksia julkisoikeudellisille toimijoille, eri kokoisille yrityksille ja järjestöille.

Palautetta aiemmista koulutuksista:
– ”Selvästi paljon osaamista. Esitystapaa helppo seurata, termistö kansan kieltä.”
– ”Kiitos! Selkeä ja monipuolinen esitys, hyvin otit mukaan myös meidät kouluttautujat ja kysymyksemme.”
– ”Vähän etukäteen pelkäsin, onko koulutus monotoninen ja sen vuoksi puuduttava. Näin ei kuitenkaan onneksi ollut, vaan kouluttaja piti väen hyvin hereillä elävällä kerronnallaan.”
– ”Kouluttajalla hyviä esimerkkejä. On aina kiva kuunnella ihmistä joka osaa asiansa.”
– ”Koulutus sisälsi laajan ja kattavan paketin käsiteltävästä aiheesta.”
– ”Paljon oli asiaa, kun kuulijana olin tuore Arkistoinnin alueella. Hämmästyttävän paljon on myös lainsäädäntöä asiaan liittyen.”
Herätti kuitenkin paljon pohdintaa ja ajatuksia. Itsellä ei oikein varmuutta, mikä on oman organisaation tilanne, joten nyt tarvitsee lähteä selvittämään, missä aidosti olemme asian suhteen. Tähän sai kovasti eväitä. Kiitos!”
– ”Koulutus oli hyvä, kouluttaja erittäin hyvä. Huomasi että kouluttaja tiesi mistä puhuu ja ulosanti oli loistava.”
– ”Napakka paketti aihealueesta, joka antoi inspiraatiota jatkaa omalla arkistoinnin tiellä.”

Katso myös nämä Jarkon koulutukset:

Kyberturvallisuus ja yrityksen hallituksen vastuu (2 h)
11.04.2023 Etäkoulutus

Tiedonohjaus ja arkistonmuodostus organisaatiossa (3 h)
23.05.2023 Etäkoulutus


Aikataulu

12.45 Yhteyksien tarkistus
13.00 Koulutus alkaa
– Pidämme lyhyen tauon sopivassa kohdassa
15.30 Koulutus päättyy


Sisältö

Johdanto tiedon ja arkistoinnin nykytilaan

  • Hankintatoimen toimintaprosessit ja tehtävät
  • Arkistonmuodostaja ja arvonmääritys, mitä ja missä?
  • Arkistonmuodostussuunnitelma, tiedonohjaussuunnitelma vai arkistosuunnitelma?
  • Säilyttäminen vai arkistointi?

Mitä ja ketä varten hankintatoimen asiakirjoja arkistoidaan?

  • Tiedonhallinta vs arkistointi
  • Paperia vai sähköistä? Mikä metatieto?
  • Lomakkeet

Lainsäädäntö, määräykset ja standardit

  • Kansainväliset standardit
  • Tiedonhallintalautakunta vs Kansallisarkisto
  • Yritykset vs julkiset
  • Säilytysajan määrittäminen ja toimenpiteet

Mikä muuttunut vuonna 2022 ja mikä muuttuu vuonna 2023?

Hankintatoimen asiakirjojen arvonmääritys ja arkistointi

Sähköinen toimintaympäristö ja kohti sähköistä arkistointia

  • Prosessit, luokittelu, käyttäminen, hävittäminen ja arkistointi
  • Tietosuoja ja arkistointi
  • Hankintatoimi vs. taloushallinto

Hankintatoimen säilytysaikasuositukset, elinkaaren hallinta

Hankintatoimen asiakirjojen säilytystavat ja –ajat

  • Hankintatoimen tietoaineistojen pysyvä säilytys
  • Hankintatoimen ohjaus, suunnittelu ja raportointi
  • Hankinta- ja ostoprosessiin liittyvät asiakirjat, sopimukset
  • Tarjouspyyntö, osallistuminen, tarjous, päätös ja sopimus
  • Markkinatilanteen kartoituksen asiakirjat
  • Toiminnan ohjaus ja valvonta, järjestäminen, johtoryhmän pöytäkirjat ja muistiot
  • Ajoneuvo-, kalusto-, laite- ja toimistotarvike ja erityishankinnat
  • Varastointi, kuljetukset, erityishankinnat
  • Materiaalin käyttö ja luovutukset, varaosat ja huolto
  • Hankinnoista ilmoittaminen ja kilpailuttaminen
  • Hankintarekisteri ja valvonta, palvelutuottajat
  • Oikeuskäsittely ja muutokset
  • Käyttöön liittyvät sisäiset laskutustoimeksiannot

Säilytysmuodot

Poikkeusolot ja varautuminen tiedon ja asiakirjojen kannalta

Esimerkkejä ja malleja

Aikaa keskustelulle


Tämä etäkoulutus toteutetaan Zoom-webinaarina, joka toimii etävalmennuksena mukavasti. Pidämme taukoja riittävästi. Voit kysyä ja kommentoida päivän aikana. Saat lisätietoa Osallistumisohjeessa, joka lähetetään sinulle sähköpostitse ennen koulutusta.


Koulutuspaikka:
Etäkoulutus Zoomilla 

Ajankohta: 
9.5.2023  klo 13.00 – 15.30 

HUOM. Early Bird – nopean ilmoittautujan etu:
– 100 euroa hinnasta pois, kun ilmoittaudut viimeistään 9.4.2023
Ei voi yhdistää muihin etuihin

Osallistumismaksu:
397 euroa 
/ hlö (+ alv 24%). Sisältää sähköisen materiaalin.

Ryhmäetuhinnat:
samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 357 euroa / hlö (+ alv 24%),
kolme tai useampia osallistujiaa: 297 euroa/ hlö (+ alv 24%)

Bonus:
Saat käyttöösi koulutuksen tallenteen kahden viikon ajaksi koulutuksen jälkeen!

Mahdollisuus organisaatiokohtaiseen valmennukseen – ota yhteyttä!


Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

Kouluttajan muut kurssit

Samankaltaisia kursseja